fredag 19 oktober 2007

Ingen återvändo!!

Jag måste skärpa mig med bloggandet...
Agnes är upptagen och tömd på prylar och båthuset är rest.

Vinterns projekt är.....
-Duka om rufftaken.
-Renskrapa överbyggnad och däck.

-Byta alla rutlister.
-Bygga ny "targabåge"(om jag hinner).
-Sy nytt kapell+fixa ny kapellbåge.

Huga! är detta möjligt på en vinter, oktober är snart slut och jag har inte ens fixat belysning i båthuset (börjar redan känna sjösättningsstress).

Rufftaken
Första och största projektet..
Utgångsläget: Stora sprickor kors och tvärs över båda rufftaken, förmodligen orsakade av ålder och sjukt många lager färg...




Påbörjar rivningen med att borra bort alla pluggar.


Funkade bra med en forstnerborr från från Pondus Snickeri. Köpte en med lite större diameter än pluggarna så att man inte ska kunna skymta gamla pluggrester i kanterna av de nya.



Borrade tills jag kände att det tog i skruvskallen och petade sedan ut resterna av pluggen med en vass skruvmejsel. Körde alla pluggar runt bägge rufftaken utan att borren blev nämnvärt slö.
Sedan var det bara att skruva ut alla skruvar och bända bort listerna.

Platta lister mot sittbrunnen.


Och halvrunda ut mot ruffsidorna.


Duken var spikad med kopparnubb. Blir nog att använda häftpistol och rostfria klammer när den nya duken ska monteras.


När jag sedan rev bort duken kunde jag konstatera att rufftaken verkar haft många olika färger under årens lopp bla. flera nyanser av vitt, grått, ljusblått och mintgrönt....!

1 kommentar:

Sara sa...

Vad snygg hon kommer bli Agnesskutan!