torsdag 14 augusti 2008

Nåtning

Pluggarna är kapade och däcken är grovslipade, känns nästan synd att börja gegga på nåtmassa :-).




Det finns många olika fabrikat av nåtmassa och många åsikter om vilken som är bäst. Jag valde att lyssna på båtbyggarna Johansson & Son som tipsade om Bostik 2637, egentligen inte en ren nåtmassa utan någon sorts byggfog men Johanssons har tydligen använt den på alla båtar de senaste 10 åren med mycket gott resultat. Duger den för proffsen så borde den duga för mig med.



Först slipar jag nåtspåren lätt, dammsuger och torkar rent med aceton.
Sedan är det dax för primer, Bostik PU/Hybridprimer 5075.


Innan jag börjar spackla ut nåtmassan får korvarna ligga i en hink varmvatten för att bli riktigt mjuka (tips från Fredrik hos Johansson & Son).

Kletigare än klister! svårt att tänka mig att nånting kan vara kletigare...


Nu är det bara att vänta en vecka och sedan skrapa och slipa.

1 kommentar:

Benjamin C Johansson sa...

Är nåtmassa ett tätskikt?