söndag 21 september 2008

Slipning del 1

Nu har jag påbörjat slipningen av däck och överbyggnad. Skrapningen gjorde jag ju i höstas innan jag hittade rötan.
Detta moment som alla "utan" träbåt säger är så hemskt jobbigt känns som en fis i rymden. Det är nästan roligt att slipa fram den vackra mahognyn.

Jag börjar med slipmaslin och 80 papper.

Låt mig få presentera mina 2 kompisar i båthuset, Feston & Metabon :-)


Feston köpte jag på tradera, förra modellen av deras lilla "skak". En väldigt trevlig och smidig maskin som ger ett otroligt bra resultat med förvånande lite vibrationer.


Metabon fick jag av svärfar. Också en mycket trevlig maskin, lite mer avverkning och en motor som går som en dröm.


Konstaterade efter någon timmes slipning att jag kommer att behöva en dammsugare att koppla till sliparna, det blir sjukt mycket damm.

Inga kommentarer: