söndag 7 december 2008

Bets

Jag hade först tänkt att jag skulle lacka några varv på ytorna som inte ska betsas (teakribben & avvisarlisten i ek) men det blev ändrade planer.
Jag hade pratat med flera personer som menar att det går bra att lacka i minusgrader och hade tänkt göra det. Tills jag pratade med båtbyggarna på Johansson & Son. De hade sett flera som fått problem med vidhäftningen när de lackat vid för låg temperatur, jag skulle nästan inte få köpa lacken om jag skulle lacka nu. Så nu törs jag inte längre :-p
Nu blir det att invänta våren innan jag börjar med lacken.
Bets och olja fungerar däremot bra vid lägre temperaturer så nu tänker jag passa på att impregnera Agnes ordentligt.

Först bets.
Det finns många åsikter om betsning, om man ska betsa över huvud taget, vilket fabrikat man ska använda, om man ska blanda egen bets, vilken nyans som är den rätta mm.
Jag beslutade mig för International mahognybets som jag tycker har en snygg färg och är trevlig att jobba med.


Det finns också olika skolor för hur betsen ska appliceras, trasa, svamp, trasa runt svamp, pensel mm. Jag började med att stryka ett varv med pensel och sedan direkt ett varv med trasa.
Tycker att denna metod fungerade bra, att det blev ett jämt resultat. Hoppas bara att det ser lika bra ut när Agnes kommer ut i solen :-)

Maskeringstape för att inte slabba bets på teaken.



Tyvärr bara fotat med mobilkameran, det ser mycket bättre ut verkligheten :-) Jag ska ta med kameran nästa gång och försöka ta lite bättre bilder.

Inga kommentarer: