tisdag 10 mars 2009

Kapellsömnad del 9

Självklart måste ju kapellet ha ett fönster akterut. De gamla kapellet hade rektangulärt bakfönster som väl är det vanliga på båtkapell. Eftersom Agnes har väldigt svängda former och nästan inga raka linjer tänkte jag att det kanske skulle vara snyggt med ett eliptiskt bakfönster.

En Kompis som är betydligt bättre än mig på datorer hjälpte mig att rita formen på fönstret i full skala i "Corel draw" och skriva ut det på några A3 papper. Jag tejpar ihop bitarna, klipper ut formen och monterar pappret på kapellet med några bitar dubbelhäftande tape.

Sedan skär jag ut öppningen för fönstret med en skalpell.

Jag klipper ut fönsterplasten med ca 2cm sömsmån runt om, och monterar fönstret med dubbelhäftande tape.

Sedan är det bara att sy fast fönstret med dubbla sömmar. Plasten vill "suga fast" i symaskinen men sprayar man med siliconspray så går det bättre.

Jag är grymt nöjd med slutresultatet! Man kanske skulle bli kapellmakare ;-)

7 kommentarer:

Bosse sa...

Mycket snyggt med ovalt fönster! jag kommer nog kopiera det senare!
Hur gjorde du med kapellvävskanten runt fönstret? Med ett ovalt fönster kan man ju inte vika in kanten, har du sytt så den inte fransar upp sig eller? har även sett att vissa "proffs" skär ut väven med glödtråd så kanten blir liksom smält!

Agnes sa...

Hej!
Kapellduken jag använder är belagd med något på baksidan för att vara helt tät, denna beläggning gör att duken inte remsar upp sig.
Jag har bara skurit ut formen som den ska vara och fäst fönstret med dubbelhäftande tape och 2 vanliga raksömmar.
På Frewis hemsida (där jag köpt duken)visar dem att de syr så även på raka fönster.
/Markus

Bosse sa...

Aha! smart, då blir det ju genast enklare.

Anonym sa...

"min" segelmakare, Bosse Waernhoff, strax utanför Karlstad, använder en liten svamp ovanpå sin symaskin och den är fuktad med silikonolja och sen löper övertråden genom svampen...funkar bra.
mvh,
Mikke

Agnes sa...

Hej Mikke!
Kul att du hittat hit!
Svamp med silikonolja lät som en mycket bra idé. Jag har upptäckt en nackdel med silikonsprayen, golvet i vårt vardagsrum är snorhalt :-P

/Markus

Germanicus sa...

Finns även teflonfot till de flesta sysmaskiner. Det gick i alla fall rätt bra att sy i lack med en sådan... men övermatnign på symaskinen rockar ännu hårdare. Finns ofta också som tillbehör att köpa.

/peter

Agnes sa...

Hej igen Peter/Germanicus!

Det verkar som jag skulle konsulterat dig innan jag började med kapellet!
Är du i sy/symaskins branschen?

/Markus