torsdag 31 mars 2011

Tankar

Agnes har haft två dieseltankar på totalt dryga 70liter, när motorn i ekonomifart drar ca 0,15liter/distans känns det lite onödigt. Jag tänker därför ta bort ena dieseltanken och ersätta den med en tank för färskvatten.
Tanken som jag tänker spara hade ingen anslutning för returledning så det blev lite pyssel. Då tanken är gjord av koppar går det bra att löda, dock känns det ju lite sådär att löda på plats i en dieseltank i en båt av trä som dessutom står i ett båthus med 7 andra träbåtar :-p
Jag monterade därför ur tanken och tog med den till lillkvarksanders fina garage där en anslutning snabbt var fixad.

Innan jag monterade tillbaka tanken passade jag också på att rengöra den ordentligt. Förutom en stor mutter innehöll den en massa slem som jag definitivt inte vill ha i bränslesystemet...

Inga kommentarer: