söndag 5 juni 2011

Roderaxel, lager och tätning!

Har inte orkat/hunnit/haft lust att blogga på ett tag så nu bloggar jag i efterhand...

Som jag skrivit tidigare så blev jag tvungen att byta ut Agnes roderaxel/hjärtstock och lagerhylsa.
Då detta inte är någon standardgrej man kan köpa färdig på typ Biltema och Sleipners lösning (väldigt fin sådan) var på tok för dyr för mig så blev det en del klurande...

Percus AB en mekanisk verkstad här i Umeå som jag verkligen kan rekommendera tillverkade lagerhylsan/genomföringen i rostfritt och gängade denna så att den gamla packboxen passade. Tyvärr glömde jag att fota hylsan innan jag monterade den men bra blev det. :-p


Den gamla roderaxeln slutade bara i ett hål i träet i en balk under akterdäck. Jag tyckte det borde vara bättre med ett kullager och hittade ett passande lager med lagerbock hos Jula.


Hos Båtmats hittade jag en begagnad propelleraxel i 25mm rostfritt som fick bli ny roderaxel. I den övre änden på axeln svarvade Percus en tapp som passade perfekt i lagret.


I den nedre änden av axeln skar jag ett spår för rodret och tillverkade förstärkningsplåtar i rostfritt som jag svetsade fast i axeln och bultade fast rodret. (Metallslöjd är inte riktigt min grej och jag tror inte jag hållit i en svets sedan gymnasiet så vill ni se snygga svetsar kan ni kolla någon annan blogg, tex. vardagsmighty).


Roder och allt monterat och klart på Agnes!

1 kommentar:

Kristoffer sa...

Hej!

Jag ett liknande utförande på min CGP från ca 1920. Jag hade problem med rodret i år och har demonterat genomföring samt roderaxel (hjärtstock). Jag har en fundering kring packboxen, vad har du nyttjat för tätning i packboxen? Talgfläta? och vad har du ansett fungerar? Hör gärna av dig till mig på kristofferlotten@live.se

Med vänlig hälsning, Kristoffer