tisdag 1 juli 2008

Kapning påbörjad

Nu har jag äntligen tagit mod till mig och satt sågen i dyrvirket. Det känns skitläskigt, skulle inte vara kul att måsta knacka på hos Johansson och säga "jag skulle behöva lite mer virke.... kapade lite fel..."
För detta projekt har jag förutom dyrt virke även inhandlat en dyr såg... Då jag inte har någon lokal där jag kan ställa upp tex. en bandsåg fick det bli en sticksåg. Många rynkar på näsan när man nämner sticksåg men då har de förmodligen inte testat en bra sticksåg.
Min nya Festool PS 300 EQ kostar typ lika mycket som 20 st sticksågar på Rusta men är så sjukt bra att den är värd varenda krona, och vad ska man förresten med 20 dåliga sågar till? :-)

Min nya Festool, inköpt hos Plano maskin i Umeå.


Linjal som styrning för raka snitt, (här hade väl Festools sänksåg varit ett bättre alternativ men hur många raka snitt har man på en båt?)


Tror inte snitten blir bättre ens med en riktig justersåg...


Bägge ytorna är endast sågade med sticksågen...


Det flisar inte heller!


Köp Festool!

Inga kommentarer: