lördag 19 juli 2008

Rättelse

Jag är fortfarande grymt nöjd med sticksågen men...
det går inte som jag tidigare visat att såga rakt efter list, helt omöjligt om man inte använder ett mycket grovtandat sågblad som i mitt tycke ger ett för grovt snitt.
Måste varit tur att jag fick till de första snitten.
Plano maskin har varit mycket tillmötesgående, jag har fått låna en massa grejor för att prova olika alternativ.

Det jag personligen tyckte funkade bäst var att såga på fri hand efter ett streck och sen hyvla med en stöthyvel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intresant det du har gjort för att (bevara kulturarvet)
Håller själv på att fixa samma saker som du nu är färdig med, har
en OtterbäckenSnipa anno 1967 i Ek.
Jag är ju ingen båtbyggare men har ett intresse för det här med trä och det är en lisa för själen att
återställa denna fina båt.
Lika tror jag att du kände för ditt
objekt.
Bevara Kulturarvet till våra barn.

Agnes sa...

Hej!
Kul att du hittat hit.
Jo det är riktigt kul med träbåtar, mycket jobb men roligt jobb. Jag är inte främmande för ett till projekt när jag åtgärdat allt jag vill.

Hoppas renoveringen går bra för dig.

MVH.
Markus