måndag 27 oktober 2008

Slipning del 6

Mycket jobb med att slipa lister... Har slipat lister i flera dagar men nu är allt äntligen grovslipat.

Lite skrytbilder :-)


Jag har jobbat med lång slipkloss för att listen inte ska bli "vågig"


Något som däremot går GRYMT dåligt är att plocka ut rutorna, jag har nästan spräckt alla rutor jag tagit ur.
Ikväll var jag ytterst nära att i ren ilska greppa hammaren och krossade de rutor som är hela och sitter kvar... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!
Jag ska aldrig någonsin bli glasmästare!

9 kommentarer:

Elize sa...

"Jag ska aldrig någonsin bli glasmästare! "

Nope...man kan INTE vara bäst på ALLT som JAG! ;) fått uta ALLA rutor hela! ( vet dock inte hur jag ska få dit dom hela!)

Jobbat på lite lister i kväll med...blev kallt så drog jag runt 18 tiden!
Hittade via en kollega ribb som skulle passa till taket! Kikar förbi nångång när du jobbar på båten!

--Janne--

Elize sa...

ps: efter tagit bort 1/4 listerna HELA så var det fin skar mellan skarndäck och överbyggnad! listen behövs entligen inte....hittade SILIKON under listen...! =((

--Janne--

Agnes sa...

:-)
Pratade idag med en kollega som tidigare var glasmästare, hon berättade att det finns ett specialverktyg för att få loss rutorna. Ska tydligen vara svårt ändå men inte omöjligt.
Hon tyckte att jag skulle byta till nya rutor då jag ändå tar loss dem. Ska tydligen inte vara så dyrt med glas... Tror jag ska åka förbi ett glasmästeri imorgon och kolla lite priser, sen kanske det blir hammare :-)

Anonym sa...

Priser på glasrutor är jag väldigt intresserad av, ska ev ge mig på mina i vinter.

Tack för en inspirerande sida:)

/Martin

Agnes sa...

Hej Martin!
Kul att du hittat hit!
Nu har du fått lite priser på glas i mitt senaste inlägg.
Vad har du för båt?

MVH.
Markus

Anonym sa...

jag har en Solö Aqua Cabin -67, min första båt :) Runt 150 kr per ruta låter billigt tycker jag, men det kanske bara gäller flata rutor. Fyra av mina tolv fönster är välvda vilket antagligen kostar en extra slant.

Hittade du det där specialverktyget för att ta loss glasen?

/Martin

Agnes sa...

Hej Martin!
Nej det blev inget specialverktyg för mig men nu är alla rutor borta.
Skönt!
Jo det är tydligen betydligt dyrare med välvda rutor.
Vad är det för typ av rutlister på en solö som din?
/M

Anonym sa...

Hallå,

vi har skippat lister och kör med gucka, inte Sikaflex men liknande produkt från annan leverantör (minns inte namnet nu). Det satt gummilister på när vi köpte men det läckte runt omkring. Tyvärr verkar rutorna vara monterade i silikon (!) och flera st har rosetter efter ovarsamt slipande med excenter...

Jag är sugen på att byta men det kanske får vänta till nästa år, är i full färd med att renskrapa under vattenlinjen, kanske byta ngt bord, dra ny el och... ja du förstår säkert :) Jag ska kolla upp hur mycket välvda rutor kostar.

Lycka till framöver!

Martin

Agnes sa...

Hej Martin!
Jo det brukar finnas att göra, det är nästan svårt att begränsa jobben.
Pratade med min "glasmästarkolega" om välvda rutor och hon sa att det är väldigt bra om man har kvar de gamla som mall för svängen, att de brukar skicka med de till tillverkaren.
Tydligen skitdyrt!