tisdag 9 juni 2009

Fönster och lister

Ikväll har jag börjat montera de nya rutorna.
Rutorna köpte jag hos ett lokalt glasmästeri (Glasmästeriet i Umeå AB) 1200:- för alla 17 rutor, det tycker jag är billigt!
Rutorna monteras med vita pvc lister som spikas med mässingspik. Listerna beställde jag från Kuntze.

För att kunna spika de 20mm små spikarna köpte jag också en ny hammare, en liten en, nästan lite söt..


I båthuset bredvid mitt ligger en av Umeås finaste träbåtar (enligt mig) som ägs av en pensionerad glasmästare. Han tipsade mig om att montera rutorna i denna "smet".

Jag smetar ut brunt kitt runt hela fönsterfalsen, trycker dit rutan, drar en sträng med vitt kitt runt kanten på rutan (för att täta mellan list och ruta) och spikar sedan fast listen.

Det är kletigt och hemskt och tar tid, men snyggt blir det!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hej hej! Nu har jag äntligen hittat hit. Oj så fint det blir! Vattnet kommer kunna spegla sig i Agnes och inte tvärtom..och du har helt rätt...hammaren var väldigt söt!

Agnes sa...

Hej Linda!
Tack!
Du får låna hammaren om du vill, kanske lagom storlek till dig. ;-)

/M

Magnus sa...

Hej! Nu vet jag att detta inlägg har ett antal år på nacken men kanske är ni aktiva ännu. Jag håller på att renovera en campingbåt från 50-talet här i Övik med liknande ramar i mahogny för rutorna som er, och er lösning liknar hur man gjorde i original på min båt. Jag undrar om ni minns vilken typ av list ni använde (länken fungerar ej längre)? Alltså vad den kallas? Har försökt hitta men gått bet. Tack på förhand! /Magnus

Johan sa...

Hej!
Var nyss i samma ärende. Hittade den på sidan:
https://www.kuntze.se/produkt/kvartsstavlist/

Johan sa...

Ringde upp dom. Minsta beställning 500m....
De hade inga förslag på vart man kunde hitta dom i kortare längder heller...

Magnus sa...

Tack Johan, jag hittade den också och de sade samma sak till mig. 500m är väl i överkant. Jag tänkte höra av mig till https://www.hjertmans.se/ och se om de kanske har något, men har inte kommit till skott ännu.

Johan sa...

Hej igen
Här har dom:
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Dackutrustning___Skruv/Relingslist_Glaslist/Glaslist/VINDRUTELIST_16M_VIT?id=05667