tisdag 15 maj 2012

Akterlanterna

De 3 senaste somrarna har vi åkt runt med akterlanternan fasttejpad  på pulpiten. Inte så snyggt men jag ville inte borra några hål i det nya akterdäcket då jag inte hade rätt lanterna. Med rätt lanterna menar jag självklart en med inbyggd flaggstångshållare. Jag hittade en på Tradera i helt ok skick, dock saknades lamphållaren och glaset hade sett sina bättre dar.


Då reservdelar till dessa lanternor inte är så lätta att få tag på nu för tiden fick jag hitta på lite egna lösningar. Lyckades få tag på några stumpar plexirör, dock inte i rätt dimension så jag fick kapa bort en bit, värma i ugnen, forma och limma ihop.


Istället för att bygga en ny lamphållare gjorde jag det enkelt för mig och lödde på kablar direkt på en led-lampa och limmade sedan fast lampan inne i plexiröret. Med en brinntid på 20000h borde jag aldrig behöva byta den ;-). (Jag är medveten om att detta kanske inte blir en "godkänd" lanterna men hoppas på att KBV har överseende med 40åriga damer i mahogny)


Monterad på akterdäck!


Om allt går som det ska blir det sjösättning i morgon!

Inga kommentarer: