lördag 12 maj 2012

Badstege

Jag har varit sjukt slö på båtfixarfronten denna vinter men lite har i alla fall hänt.

Även om man är en badkruka så behöver man ha en badstege på båten. Frun gillar att bada och om man trillar i och ska ta sig upp eller bara klättra upp eller ner ur jollen kan det ju också vara bra. Agnes badstege eller snarare fästena till badstegen hade sett sina bättre dagar. Jag har de senaste somrarna varit rädd att de ska braka när 100kg kapten klättrat på stegen.

 De övre fästena är i rostfritt (men av någon icke listig tidigare ägare skruvade med galvad skruv) och helt ok så där byter jag bara skruvar till rostfria genomgående med stora brickor på insidan.


De nedre fästena däremot var justerbara och av plast, sprucken sådan....


Då jag inte är någon vidare metallslöjdare och inte har någon utrustning för sådant gjorde jag det enkelt för mig och köpte färdiga beslag i rostfritt från Hjertmans.


Då jag inte har några planer på att ändra formen på Agnes akter så behöver ju inte fästena vara justerbara. Så jag köpte bara ett rostfritt rör (också från Hjertmans) och kapade i rätt längd.


Detta blev riktigt bra, badstegen har förmodligen aldrig varit stadigare. Hade tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet men jag ska lägga upp det längre fram.

Inga kommentarer: