onsdag 7 januari 2009

Färgfix i garaget

Jag fick köpa en burk med orange pulver som en träbåtspolare importerat från England.
Förmodligen hade jag kunnat köpa denna klassiska träbåtsfärg färdigblandad också men det kan ju vara roligt att prova blanda sin egen färg. Receptet hittade jag i Thomas Larssons bok "Träbåtsrenovering".

Jag är fullt medveten om att denna färg är mycket giftig och är naturligtvis försiktig när jag handskas med den.


Pulvret blandas med vatten och blandningen ska röras kraftigt varje dag i en vecka.


För att inte behöva vispa ihjäl mig köpte jag en färgomrörare för borrmaskin på
Clas Ohlson

4 kommentarer:

Bosse sa...

...ett pulver som heter "Red Lead Powder" kanske...? och som inte är tillåtet i landet längre....

Agnes sa...

Väldigt likt i alla fall...

Inte helt förbjudet, finns att köpa färdigblandad mönja i Sverige om man har F-skattsedel.

Bosse sa...

Så sant! Var försiktig bara, "plumbum" har en otäck förmåga att vandra in genom huden och slå sig på nervsystemet. Vi måste väl spara på träbåtsentusiasterna i landet :-)

Agnes sa...

:-)
Jo men båtens bästa är nästan ännu viktigare :-P