söndag 18 januari 2009

Kapellbåge

Agnes kapellbåge var ett gammalt vattenledningsrör av plastöverdragen koppar och krokig som en Norsk väg :-) så det var bara att fixa en ny.
Köpte kapellrör och beslag hos den lokala båttillbehörs handlaren här i Umeå (4 säsonger).

Standard kapellrör 18mm aluminium.


Har klurat halva vintern på hur jag skulle kunna bocka rätt form på röret. Agnes har ju också en svängd kapellbåge/targabåge i trä och jag vill ju att aluminiumbågen ska ha samma form.

Jag började med att malla av formen på träbågen och tillverkade en mall av en 22mm golvspånskiva där jag även sågade ut de snävare böjarna ute mot sidorna.
Sedan bockade jag den långa böjen, röret flexar ju tillbaka en hel del så det går inte bara att bocka efter mallen så jag bockade mot knäet tills röret hade samma form som mallen.

Innan jag bockade de snäva böjarna ute vid sidorna fixerade jag röret mot mallen med packtejp och spännband.



Jag trodde först att jag skulle behöva ett bockningsverktyg för de här böjarna men det var inga problem att bocka runt spånskivan. (läste om någon som bockat kapellrör runt en lyktstolpe)

Röret flexar ut lite men det bockar jag till över knäet när jag lossat röret från mallen.


Kapellbågen färdig!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hej,

Röret såg ju fint ut.
Hade du torr sand i röret innan du böjde det?
Vad var det för dimension?



Hälsningar
Anders
"Sneseglarn"

Agnes sa...

Hej Anders!
Nix ingen sand i röret.
18mm standard hos båttillberhörsfirmorna...

/Markus

Captain Blue sa...

Tack för tipset ... kapell ateljen i västerås skulle ha 1000:-för att bocka ... vart kalas bra att bocka runt skiva .... tack tack
// Richard

Robert sa...

Kommer du ihåg vilken radie röret bockades med? Ser man skivan ser den skarp ut men bågen ser inte ut att blivit så skarp

kg-student sa...

Vill man vara säker på att böjen skall bli bra kan man bygga kanter i böjen på mallen. Dvs bara skivor som sticker ut och blir kanter, på samma sätt som riktiga bockmaskiner har. Kanske säkra med skruvtving för att undvika svaghet i sidled.