söndag 25 januari 2009

Kapellmallning

Jag har hittat några olika beskrivningar om hur man mallar och syr kapell.

Vissa nålar ihop kapellduken direkt på båten men det tyckte jag verkar svårt, och dessutom har jag inte köpt duken ännu.

Somliga syr med det gamla kapellet som mall, något som de flesta kapellmakare brukar avråda ifrån. Detta var heller inget alternativ i mitt fall då jag ska göra om hela modellen på kapellet och det gamla kapellets passform var katastrofal.

Metoden jag tyckte verkade enklast är att malla med byggplast och jag råkade även ha en rulle stående..

När jag äntligen fått kapellbågen som jag ville ha den fixerade jag den med några linor.

Sedan är det bara att göra ett kapell i plast. Jag fäster bitarna omlott med klämmor och tape, ritar med tusch var sömmar, dragkedjor och ytterkonturer ska vara..

Börjar med takdelen.

Lägger bitarna omlott och fäster med tape och klämmor.

Ritar sömmar mm med tusch.

Därefter är det bara att klippa efter strecken och använda plasten som mönster på kapellduken.
Fortsättning följer...

Inga kommentarer: