lördag 16 maj 2009

Dukning av rufftak

Så var det äntligen dags! Att duka rufftaken var det ursprungliga projektet förra vintern innan jag hittade rötan, så nu är jag tillbaka på ruta 1 :-)

Jag börjar med att lägga ett lager "parafinerat kraftpapper" (pappret kommer från Claessons trätjära) över ribben som sedan tidigare är målade med zinkvitt, detta för att spännlacken inte ska limma fast däcksduken i ribben (detta moment kan man tydligen hoppa över om man väljer att sträcka duken med linolja).

När pappen är på plats lägger jag på däcksduken (duken kommer från segelshoppen).

Sedan fäster jag duken med häftpistol och rostfria häftklammer.

Rapid R34
10mm rostfria bredtrådsklammer.

För sträcka och fästa duken måste man vara minst två pers, så jag tog hjälp av min vän och kollega Anders (tack Anders!). Man börjar på mitten på både längden och bredden och arbetar sig ut mot hörnen.

När duken är spänd på plats grovkapar jag runt om och maskerar ruffsidor och däck med plast.

Därefter stryker jag på spännlack, till Agnes rufftak gick det ca 6,5 liter.
Spännlack från Claessons trätjära.

Sådär! då är det bara vänta på att lacken ska torka och hoppas att det blev bra.....

4 kommentarer:

Theo sa...

Kul att följa din blogg, men jag undrar en sak: när är det sjösättning?? ;-)

//Theo

Agnes sa...

Hej!
Kul att du gillar bloggen, din är inte så pjåkig heller.

Sjösättning?! Jadu så snart jag hinner.... Åkte på ett rejält bakslag igår.. Ser ut som att jag kanske måste göra om dukningen.

Elize sa...

hur gick det med duken? är du tvungen att göra om?

Tomas sa...

Hej

Riktigt snygg båt du har där.

En snabb fråga. Vad gjorde du med däcket innan du la på duken?

ska göra samma sak på min pärla men är lite osäker på arbetsgången före själva dukningen.

ha de bra

Tomas