söndag 31 maj 2009

Lister till rufftak, del 3

Då var det dags att passa in listerna på båten. Listerna fram och bak är ju utsågade till rätt form så de är ju bara att kapa till och montera, eller bara och bara det blir väldigt många vinklar att ta hänsyn till när man ska gera.

Listerna på sidorna är raka med inte taket, tänkte först bara tvinga dem på plats och skruva, det kanske skulle gå men jag vågade inte. Listerna kändes så styva så jag var rädd att de skulle gå av.

Jag har aldrig provat att basa men nån gång ska ju va den första.
Byggde en väldigt enkel "bastrumma" av en kastrull, en plywoodskiva och lite avloppsrör och värmde med en vanlig kokplatta.

Denna enkla modell funkade bara fint. Basade listerna ca 30 minuter innan jag böjde dem och fäste dem provisoriskt med spik. Listerna blev ju inte mjuka som spagetti men det var stor skillnad.

Efter listerna fått sitta på plats över natten drog jag ut spikarna, borrade, försänkte, gerade hörnen och skruvade fast listerna.

3 kommentarer:

Ebba sa...

Det ser jut att bli mycket bra det där! Blir det sjösättning i sommar?

Agnes sa...

Tack!
Jo planen är väll att sjösätta... Så fort jag är färdig med allt, hinner nog inte före midsommar men då ska det nog inte va så mycket kvar.
Listerna var sista snickarjobbet så nu är det ju mest lackning, målning och att montera tillbaka allt, inkl. 17 rutor! :-p

/M

Ebba sa...

Jag tycker det är skönt när allt snickarjobb är färdigt, det känns som en epok är avklarad då. Då har du lite att montera, jag ska montera allt mitt idag, och förhoppningsvis sjösätta i dagarna