tisdag 19 maj 2009

Lister till rufftak

Tyvärr blev jag inte riktigt nöjd med dukningen så jag funderar på att riva bort duken och göra om.
Det verkar som pappen jag la under duken svällde och skrynklade sig så att duken blev vågig på vissa partier. Har pratat med Claessons om problemet och väntar på svar därifrån. Ska nog höra om båtbyggarna kan komma och kika på eländet också. Eventuellt hade det blivit lite bättre idag så spännlacken kanske bara inte torkat ännu.

Men vare sig det blir ny duk eller ej behöver jag tillverka nya halvrunda lister som ska sitta runt rufftaken och dölja dukkanten, eller inte riktigt halvrunda, lite "droppformade".

Börjar med en rektangulär mahognylist med måtten 15x30mm.

Fräser den nedre kanten rund med handöverfräsen monterad i bordet.

Till den andra kanten på listen använder jag en 45 graders "fasfräs". Fräsen var egentligen lite för liten så det blev en kant, men det var nästan bara en fördel då listen ligger stadigare mot fräsbordet.

Sedan blev det dags för en gammal klassiker, putshyveln!

Med putshyveln hyvlar jag bort kanten och man börjar ana hur listen kommer att se ut.

Nu tänker jag fortsätta att runda av listerna med slipkloss och grovt slippapper men det får bli imorgon.

Inga kommentarer: